Friday, May 07, 2010

Alegeri in Marea Britanie!

Initial imi propusesem sa scriu despre calatoria la Londra, dar acum am decis sa aman putin lucrul asta (am inceput deja postarea, este in ciorne si va fi publicata cat de curand), caci am devenit pur si simplu fascinata de viata politica si alegerile din Marea Britanie.

Probabil ca nu v-am mentionat ca la un moment dat, prin noiembrie, cineva a venit la usa noastra si a cerut detalii legate de numele si nationalitatile noastre, pentru alegerile generale de luna asta. Initial am fost putin sceptica, spunand ca oricum nu e nimeni cetatean britanic in casa, dar mi s-a spus ca daca suntem parte din UE sau Commonwealth putem vota. Am furnizat, deci, datele si am uitat complet de cele intamplate. Asta pana in vacanta de Paste, cand am primit prin posta niste carduri de alegatori, practic niste hartii A3 nominale, continand detalii legate de modalitatea si locatia de vot.
La inceput am crezut ca aceste carduri sunt valabile pt alegerile generale - mi-a luat ceva vreme si cercetare pe internet sa aflu cum se 'alege' guvernul aici si cum functioneaza mecanismul democratic - dar apoi am vorbit cu niste colegi, englezi, care mi-au spus ca cel mai probabil cardurile se refera la alegerile locale. Apoi am observat ca, intr-adevar, asa este specificat, Local Government Election, si acum stiu ca doar cetatenii britanici pot vota in alegerile generale. Trebuie sa recunosc ca asta mi se pare putin absurd - poti sa votezi pt consiliile locale, indiferent de cat timp te afli acolo (sau cat timp vei mai sta), dar nu poti sa alegi un parlament care sa reprezinte. Eu mi-am imaginat un alt sistem, nu foarte complicat, dar probabil mai greu de pus in practica datorita nr mare de imigranti. Astfel, fiecare rezident, non-britanic, ar trebui chestionat cu privire la momentul sosirii in UK si la perioada de timp pe care isi propune sa o petreaca aici (probabil ca unii se afla in Marea Britanie, la fel ca mine, doar pe o perioada determinata) si, in functie de asta, sa li se acorde sau nu drept de vot absolut (pe principiul 'totul sau nimic'). Dar cum nu am studiat niciodata Stiinte Politice (ci doar Relatii Internationale & co) desigur ca nu consider opinia mea una super-competenta.

Oricum, ma gandeam ca nu ar fi corect sa votez intr-o tara in care nu as vrea, momentan, sa traiesc. La urma urmei, nu m-au prea interesat alegerile din tara mea natala (nu ca as vrea sa locuiesc acolo, de asemenea). Pe de alta parte m-am gandit ca poate votul meu ar fi unul mai responsabil decat al unor cetateni britanici (caci multi nu mi se par deloc capabili sa inteleaga 'jocurile politice'). In fine, viata politica britanica este foarte interesanta si am hotarat, indiferent de stimulente (a putea sa votez sau nu), sa fiu atenta la platformele electorale si la dezbaterile politice aferente.

Nu o sa intru prea mult in detalii: sunt trei partide importante - ma rog, mai mult doua. Partidul Laburist a lui Gordon Brown, Partidul Conservator a lui David Cameron si mai 'micutul' Partid Liberal-Democrat a lui Nick Clegg. Cei trei mai sus-mentionati au fost si cei trei candidati la functia de Prim-Ministru. Fiecare la prima confruntare cu alegatorii (caci, pt cei nestiutori, Brown nu a fost niciodata 'validat' de catre electorat). Mai exista si partidele locale, Scottish National Party (in Scotia), Plaid Cymru (in Wales), dar si altele, precum controversatul British National Party (datorita programului sau radical de dreapta). Temele centrale ale alegerilor au fost economia, educatia, sanatatea, imigratia, siguranta publica, dar si capabilitatile nucleare, relatia cu UE sau sistemul electoral.
Campania electorala a inceput in urma cu o luna. De fapt, nu exista un moment precis in care se da startul sau un termen anume pt mandatul parlamentului. La maxim 5 ani dupa ultimele alegeri devine destul de clar ca trebuie sa aiba loc un nou scrutin. Astfel, Primul-Ministru are datoria sa convoace noi alegeri si sa fixeze data - in mod traditional, intr-o zi de joi.

Marea Britanie este, intr-adevar, o tara a lumii intai, dar asta nu inseamna ca viata politica este perfecta aici. In primul rand trebuie sa observam ca aici Camera Lorzilor nici macar nu este aleasa in mod democratic - practic, daca te nasti intr-o anumita familie ai o mare sansa sa obtii o functie pe viata; abia acum se gandesc cum sa schimbe sistemul electoral si sa devina o democratie reala. Apoi, in 2009 au existat diverse acuzatii cu privire la modul in care anumiti membri ai Parlamentului (din mai multe partide politice) au cheltuit banii publici. A fost un mare scandal care, in final, i-a costat locul in parlament pe unii politicieni la alegerile de ieri. Pt mai multe detalii, click aici, aici si aici (sau in engleza aici, la Sf. Wikipedia).
De asemenea, am mai observat ca interperlarile Primului-Ministru in Parlament (cred ca treaba asta se intampla in fiecare saptamana, dar nu sunt sigura) nu sunt tocmai cele mai civilizate - de lasa cu rasete, huiduieli, intreruperi si vorbit unii peste altii. De multe ori speaker-ul Camerei Comunelor (camera inferioara a Parlamentului) trebuie sa fie foarte priceput in a mentine ordinea in timpul dezbaterilor. Cred ca este echivalentul Presedintelui Camerei Deputatilor la noi, cu diferenta notabila ca in cazul britanicilor speaker-ul trebuie sa renunte la orice afiliatie politica in momentul preluarii functiei (asta nu se intampla la noi, nu?).
Cu toate astea, aici politica pare mult mai civilizata si matura (poate pt ca este...?). Felul in care vorbesc candidatii, chiar si cand se intrerup unii pe altii, este 'mai' normal, nu se ridica vocea, nu se aduc jigniri, asa cum se intampla la romani. Dezbaterile sunt cu adevarat moderate si controlate, iar vorbitorii se opresc cand li se spune sa este suficient si ca altcineva trebuie sa ia cuvantul. Intrebarile din public sunt de bun-simt si la obiect si, de obicei, primesc raspunsul asteptat ('de obicei', caci si politicienii britanici se eschiveaza sau dau un raspuns vag - sunt insa taxati pt asta de catre moderator).

Revenind la campania electorala, aici se desfasoara in 'parametrii' normali. Pliante si fluturasi peste tot, poate mai putine afise, intalniri cu publicul, discursuri, dezbateri politice, dar si gafe. Probabil ca stiti deja de celebrul episod cu Gordon Brown si Dna Gillian Duffy din Rochdale, pe care a numit-o 'bigota' (= fanatic, habotnic). Si asta cu 8 zile inainte de alegeri! Din cate am citit apoi, doamna in cauza s-a simtit mai mult ofensata de apelativul 'femeia aia' (ar fi preferat sa fie numita 'doamna aceea') decat de cuvantul 'bigota' si, desi este un suporter laburist din totdeauna, a decis sa nu mai voteze in aceste alegeri.

Scrutinul asta a fost (si inca este) unul istoric pt Marea Britanie si din start se astepta un scor foarte strans intre laburisti si conservatori. Liberal-democratii se asteptau si ei la un mare succes, la un progres major (unii oameni din presa chiar l-au numit pe Nick Clegg 'Obama Marii Britanii'), dar in final au avut parte de o dezamagire.
Am stat azi-noapte pana tarziu sa urmaresc rezultatul alegerilor (urnele se inchid oficial la ora 22:00), care s-a transmis live pe BBC, inclusiv pe internet. Mi s-a parut incredibil cum rezultatele oficiale erau anuntate rand pe rand in diferite circumscriptii (evident, aici lucrurile sunt la alt nivel - poti inclusiv sa iti delegi votul), totii candidatii si echipele lor gasindu-se in aceeasi sala si afland pe loc rezultatul (fiind si investiti tot atunci). Totul este, deci, transparent!

Asa se face ca am vazut ca si aici sunt probleme serioase: la unele circumscriptii electorale din Londra, Manchester, Leeds etc s-au format cozi foarte mari astfel incat unele persoane nu au reusit sa voteze (eu banuiesc ca s-au 'trezit' prea tarziu), in altele nu au existat suficiente buletine de vot (asta mi se pare absurd si inacceptabil) si au existat cazuri in care unele persoane nu s-au aflat pe lista si nu li s-a permis sa voteze. Nu stiu daca am inteles corect, dar undeva in Birmingham s-a permis ca o sectie de votare sa ramana deschisa pana la 22:30 (sper ca am inteles gresit!). In orice caz, am fost impresionata de efortul pe care autoritatile il depun pt organizarea alegerilor: s-au constituit sectii de votare in cele mai diverse locuri - scoli, caravane, castele etc. Desigur, totul a fost umbrit se incidentele pe care le-am mentionat mai sus, aducandu-se critici legate de exemplul democratic pe care Marea Britanie doreste sa il impuna in alte tari (precum Irak sau Afghanistan), dar pe care nu reuseste sa il mentina pe propriul teritoriu.

Acum, in momentul in care scriu aceasta postare, mai sunt 2 locuri parlamentare de adjudecat (din 650), iar rezultatul indica: 305 locuri pt Conservatori, 258 pt Laburisti, 57 pt Liberali-Democrati, 6 pt Scottish National Party, 3 pt Plaid Cymru si 19 pt altii (incluzand independenti, banuiesc). Iar daca mai adaug ca pt a obtine majoritatea este nevoie de 326 de locuri, va dati si voi singuri seama ca situatia e departe de a fi roz. Laburistii au pierdut foarte multe locuri care le apartineau in mod traditional, inclusiv in zona industriala a Midlands (imaginati-va, spre exemplu, ca in Nuneaton, o circumscriptie de langa Coventry, si-au pierdut locul, pt prima data in 17 ani!), dar cred ca este o situatie normala in perioada asta lunga de criza economica. Exceptand Germania si Italia, nu exista nici un stat european democratic si matur in care guvernul sa nu isi fi pierdut suportul popular (mai e si Romania, dar am spus 'stat democratic matur', ok?), asta pt ca Merkel este foarte precauta si impaciuitoare, iar Berlusconi e pur si simplu foarte carismatic.

Asadar, vorbim de un parlament fara majoritate, in care nici un partid nu e capabil sa formeze un guvern stabil. Aici se numeste hung parliament si am aflat ca situatia asta nu s-a mai intalnit in ultimii 36 de ani! Lira a scazut deja in comparatie cu dolarul si, evident, toata lumea este ingrijorata de implicatiile negative pt economie (in principal pt investitiile straine).
Prin urmare, acum se fac scenarii si predictii. Prima informatie pe care am auzit-o dimineata (am dormit cu laptopul deschis, eram curioasa sa vad rezultatul pt Coventry, caci a existat o informatie precum ca s-a facut o renumarare, fiind un rezultat strans; in final, laburistii si-au mentinut pozitia, desi suntem 'inconjurati' de conservatori) e ca Regina il va ruga pe un anume politician (nu i-am retinut numele, caci nu am mai auzit de el) sa formeze guvernul, dar cred ca era prea devreme si nu am inteles bine. Apoi am vazut ca procedura normala ar fi ca Brown sa formeze guvernul, caci inca este primul-ministru in oficiu, pentru care ar avea nevoie de o coalitie cu Liberal-Democratii. Iar daca acest lucru nu reuseste, Cameron va fi invitat sa constituie executivul, dar din nou in alianta cu Lib-Democratii. Nu sunt insa sigura daca am inteles corect aceste ipoteze (abia ma trezisem), in orice caz, Clegg va juca, in final, un rol important in toate aceste discutii. Acum vad ca se vorbeste de negocieri intre conservatori si liberal-democrati, dar totul este incert inca.

Sunt convinsa ca Marea Britanie va avea un guvern cat de curand si sunt foarte entuziasta sa aflu care va fi componenta. Nu cred ca o sa va tin la curent cu evolutia situatiei, caci nu sunt corespondent de serviciu si probabil ca o sa aflati si voi uitandu-va la posturile romanesti. Dar a fost un exercitiu interesant sa observ ce inseamna alegerile cu adevarat (caci circul de la romani nu se pune), cu reportaje pertinente si in timp real. Chiar e impresionant cum oamenii astia (reporteri si politicieni) au stat treji si lucizi o noapte intreaga!

Acum trebuie sa ma intorc la ale mele, caci zarurile au fost aruncate. Sper ca postul asta v-a atras atentia cel putin la fel de mult pe cat m-a preocupat pe mine subiectul alegerilor din Marea Britanie. Daca exista cineva cu mai multa expertiza decat mine in domeniul politicii domestice britanice si are ceva de adaugat/corectat la ceea ce am scris mai sus, va rog, nu ezitati! Declar opinia mea total amatoare :)

Data urmatoare postez despre Londra, promit!

PS: Am ales sa nu votez, in final! :)
PPS: Cred ca uneori imi pierd fluenta/coerenta in limba romana. Scuze daca am inceput sa inventez cuvinte! :D


...........................

Elections in Great Britain!

Because I do not have the patience to translate the entire post now, please find a Google Translation here. I know it's far from being perfect and it has major issues in some cases, but it's the best that I can provide right now. Perhaps later I'll have the time to complete the proper translation myself.

2 comentarii:

gina said...

scrii bine. tine-o tot asa.

Oana said...

Multumesc, Gina!

Post a Comment